Instrukce k postupu podání odhahu škod Povodně 2024
Státní zemědělský intervenační fond vydal instrukce jak postupovat při podání odhadu škod způsobených letošními povodněmi.
Lesní pedagogikou se nechali inspirovat čeští lesníci od svých kolegů a sousedů z Rakouska v 90. letech 20. století. První kurzy lesní pedagogiky v ČR pořádala Integrovaná střední škola lesnická ve Vimperku.
Lesní pedagogika je jedna z metod lesnické a environmentální osvěty zabývající se předáváním pravdivých informací o lese a hospodaření v něm zábavnou formou prostřednictvím lesního pedagoga. Důraz je kladen na tzv. zážitkové poznávání lesa, kdy se účastníci aktivit lesní pedagogiky učí vnímat les všemi smysly, čímž u nich dochází k přirozenému vnímání a snadnému zapamatování. Motto lesní pedagogiky zní: „O lese učit v lese“.
Hlavním cílem lesní pedagogiky je výuka dětí v souladu s jejich vzdělávacími programy, prohlubování zájmu veřejnosti o les, zlepšování vztahů člověka k přírodě, přiblížení práce lesníků a vysvětlení významu hospodaření v lese. Jedním z dalších cílů lesní pedagogiky je, aby lesníci byli ve svém lese zároveň i lesními pedagogy a to z toho důvodu, že dané prostřední dobře znají, mohou o něm vyprávět a předat řadu zkušeností získaných při výkonu svého zaměstnání.
Koncepce lesní pedagogiky
Lesní pedagogiku provádějí organizace zabývající se správou lesních majetků, hospodařením v lesích či lesnickou osvětou a lesnické školy po celé České republice.
Úkolem koncepce environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO) u lesnických organizací, je stanovení priorit a strategických cílů pro zefektivnění projektů a forem EVVO.
EVVO je realizována prostřednictvím lesních pedagogů, zaměstnanců podniku, kteří jsou v oblasti odborného vzdělávání vyškoleni, absolvovali základní, případně pokročilý kurz lesní pedagogiky a mohou dle získaného osvědčení vzdělávat širokou veřejnost v oblasti lesnictví a lesního hospodářství. Při vzdělávání veřejnosti je kladen důraz na zážitkové a interaktivní poznávání, které zaručuje větší schopnost vnímání, vstřebávání a zapamatování si získaných informací.
Komu je lesní pedagogika určena
Cílovými skupinami účastníků aktivit EVVO jsou na prvním místě převážně MŠ a ZŠ, dále pedagogové, široká veřejnost, SŠ, VOŠ, VŠ, senioři, osoby handicapované a osoby ze sociálně znevýhodněných prostředí. Každá z těchto cílových skupin vyžaduje odlišný pedagogický přístup a tím i přípravu jednotlivých programů vzdělávacích aktivit LP.
Více informací a kontakty přímo na koordinátora lesní pedagogiky a lesní pedagogy v Jihočeském kraji najdete na: www.lesnipedagogika.cz