Instrukce k postupu podání odhahu škod Povodně 2024
Státní zemědělský intervenační fond vydal instrukce jak postupovat při podání odhadu škod způsobených letošními povodněmi.
ŽÁDOST O JES
· žádost je možné po stažení vyplnit v aplikaci MS Word,
· v sekci b. je nutné vyplnit dotčené pozemky v samostatné příloze č. 1 žádosti o JES,
· v sekci d. vyplňte pouze ty části, které se týkají Vašeho záměru, ostatní je možné „zabalit“ symbolem trojúhelníku,
· v souladu s § 172 odst. 2 StZ je možné žádost o JES včetně všech příloh a náležitostí podat v listinné podobě na podatelnu Krajského úřadu Jihočeského kraje, nebo elektronicky prostřednictvím datové schránky a portálu stavebníka.
· v případě, že nebude žádost kompletní, nebo bude-li trpět jinými vadami, vyrozumí KÚ žadatele nejpozději do 10 dnů výzvou k odstranění vad žádosti, poskytne mu přiměřenou lhůtu a poučí jej o následcích neodstranění vad žádosti.
Předběžná konzultace
· žadatel může ještě před podáním žádosti o JES požádat příslušný orgán, ale i správní orgány příslušné podle jiných právních předpisů, aby s ním projednaly uvažovaný záměr, poskytly mu informace k náležitostem žádosti a dalším souvisejícím okolnostem,
· účelem předběžné konzultace není předběžné obsahové hodnocení záměru.
Lhůty pro vydání JES
· S odkazem na § 5 ZJES je Krajský úřad povinen vydat JES bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 60 dnů ode dne podání úplné žádosti.
· Lhůta může být usnesením prodloužena nejvýše o 30 dní, je-li s ohledem na okolnosti záměru nezbytné obstarat další podklady, provést ohledání na místě nebo jedná-li se o zvlášť složitý případ.
Náležitosti žádosti o JES
Žádost o JES musí obsahovat obecné náležitosti stanovené správním řádem a zároveň všechny náležitosti stanovené jinými právními předpisy pro vydání jednotlivých správních úkonů, namísto nichž se vydává JES, viz dále.
Zvláštní náležitosti
Zákon o ochraně přírody a krajiny (114/1992 Sb.)
· údaje o přesném umístění a rozsahu záměru, podrobný popis technického a technologického řešení, spočívající zejména v popisu charakteru záměru, zdůvodnění umístění záměru z hlediska zájmů chráněných tímto zákonem, včetně přehledu zvažovaných variant a hlavních důvodů pro jejich výběr, popřípadě odmítnutí, z hlediska ochrany přírody a krajiny,
· informace o termínu zahájení provádění záměru a jeho dokončení, délce provozu a termínu případné likvidace záměru,
· informace o vstupech a výstupech a z nich vyplývajících předpokládaných vlivech záměru na okolní přírodu a krajinu v době provádění, provozu a případné likvidace záměru,
· technické výkresy a mapovou dokumentaci,
· charakteristiku stavu přírody a krajiny v dotčeném území, které budou záměrem pravděpodobně významně ovlivněny, zejména strukturu a ráz krajiny, její geomorfologii a hydrologii, ekosystémy a jejich složky, biotopy druhů, části území a druhy chráněné podle zákona o ochraně přírody a krajiny, zejména významné krajinné prvky, územní systémy ekologické stability krajiny, zvláště chráněná území, ochranná pásma zvláště chráněných území, přírodní parky, evropsky významné lokality, ptačí oblasti, ptáky nebo zvláště chráněné druhy rostlin a živočichů.
· stanovisko příslušného orgánu ochrany přírody dle § 45i ZOPK, pokud záměr může samostatně nebo ve spojení s jinými významně ovlivnit předmět ochrany nebo celistvost evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti,
· hodnocení vlivů zamýšleného zásahu na chráněné zájmy podle § 67 ZOPK, pokud je předmětem žádosti záměr se závažnými zásahy, které by se mohly dotknout zájmů ochrany přírody podle části druhé, třetí a páté ZOPK.
Zásah do významného krajinného prvku (§ 4 odst. 2)
· výčet záměrem dotčených významných krajinných prvků registrovaných dle § 6 ZOPK,
· výčet významných krajinných prvků uvedených v § 3 odst. 1 písm. b) ZOPK,
· popis ekologického, geomorfologického a estetického významu dotčených VKP, způsobu a míry jejich ovlivnění záměrem.
Zabránění úhynu rostlin a zraňování nebo úhynu živočichů (§ 5 odst. 3)
· zhodnocení, zda záměrem může při realizaci činností dle § 5 odst. 3 ZOPK, zejména při plánování, provádění a užívání staveb či plánování a provádění terénních úprav, dojít ke zbytečnému úhynu rostlin a zraňování nebo úhynu živočichů nebo ničení biotopů druhů včetně narušení migračních tras, kterému lze zabránit technicky i ekonomicky dostupnými prostředky,
· návrh prostředků k zabránění škodlivých důsledků.
Odchylný postup při ochraně volně žijících ptáků (§ 5b odst. 1)
· specifikace zakázané činnosti, kterou má stanovení odchylného postupu umožnit:
· úmyslné usmrcování nebo odchyt jakýmkoliv způsobem,
· úmyslné poškozování nebo ničení hnízd a vajec ptáků, nebo odstraňování hnízd,
· úmyslné vyrušování těchto ptáků, zejména během rozmnožování a odchovu mláďat,
· držení druhů ptáků, jejichž lov a odchyt jsou zakázány.
· označení druhů a množství ptáků, na které se má odchylný postup vztahovat
· prostředky, způsob nebo metody povolené pro odchyt,
· důvod pro odchylný postup vycházející z § 5b odst. 1 nebo 2 ZOPK,
· časové a místní okolnosti.
Povolení ke kácení dřevin (§ 8 odst. 1)
· stručný popis umístění dřevin a situační zákres,
· doložení vlastnického práva či nájemního nebo uživatelského vztahu žadatele k příslušným pozemkům, nelze-li je ověřit v katastru nemovitostí,
· písemný souhlas vlastníka pozemku s kácením, není-li vlastník žadatelem (souhlas není nutný, pokud jde o záměr, kde je zvláštním předpisem dán účel vyvlastnění),
· specifikace dřevin, které mají být káceny, zejména druhy, popřípadě rody dřevin, jejich počet a obvod kmene ve výšce 130 cm nad zemí; pro kácení zapojených porostů dřevin lze namísto počtu kácených dřevin uvést výměru kácené plochy s uvedením druhového, popřípadě rodového zastoupení dřevin,
· zdůvodnění žádosti v souladu s § 8 odst. 1 ZOPK; tj. závažnost důvodů pro povolení kácení ve vztahu k vyhodnocení funkčního a estetického významu dřevin,
· stanovení výše ekologické újmy vzniklé kácením (v souladu s § 83a ZOPK),
· návrh náhradní výsadby dřevin odpovídající stanovené výši ekologické újmy, popř. návrh jiného kompenzačního opatření,
· souhlas vlastníka pozemku s provedením náhradní výsadby ve smyslu § 9 zákona, pokud není náhradní výsadba navržena na pozemku ve vlastnictví žadatele,
· souhlas silničního správního úřadu s kácením pro dřeviny nacházející se na silničních pozemcích.
Povolování výjimek ze zákazů ničit, poškozovat nebo upracovat jeskyně (§ 10 odst. 2)
· úplný výčet jeskyní a s nimi souvisejících jevů na povrchu, které budou záměrem dotčeny,
· popis, jakým způsobem budou jeskyně a jevy dotčeny.
Zásah do krajinného rázu (§ 12 odst. 2)
· rozsah zásahu,
· vizualizace zásahu z frekventovaných míst pohledu,
· přítomnost zákonných znaků dle § 12 odst. 2 ZOPK.
Souhlas k činnostem v ochranném pásmu ZCHÚ (§ 37 odst. 2)
· popis činností konaných v rámci záměru v ochranném pásmu ZCHÚ.
Souhlas k činnostem v ochranném pásmu památného stromu (§ 46 odst. 1)
· identifikační údaje dotčeného památného stromu,
· popis činností konaných v rámci záměru v ochranném pásmu památného stromu.
Výjimky ze zákazů u památných stromů a zvláště chráněných druhů (§ 56 odst. 1)
· druh a počet jedinců, pro které je výjimka žádána,
· zákonné zákazy dle ustanovení § 49 odst. 1 a § 50 odst. 2, ze kterých je výjimka žádána,
· prokázání, že záměr je realizován ve veřejném zájmu, a tento zájem převažuje nad dotčeným zájmem na ochraně přírody, nebo prokázání, že je záměr realizován v zájmu ochrany přírody, prokázání neexistence jiného uspokojivého řešení a prokázání, že povolovaná činnost neovlivní dosažení či udržení příznivého stavu druhu z hlediska ochrany,
· důvod pro povolení výjimky dle § 56 odst. 2 ZOPK:
· v zájmu ochrany volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin a ochrany přírodních stanovišť,
· v zájmu prevence závažných škod, zejména na úrodě, dobytku, lesích, rybolovu, vodách a ostatních typech majetku,
· v zájmu veřejného zdraví nebo veřejné bezpečnosti nebo z jiných naléhavých důvodů převažujícího veřejného zájmu, včetně důvodů sociálního a ekonomického charakteru a důvodů s příznivými důsledky nesporného významu pro životní prostředí,
· pro účely výzkumu a vzdělávání, opětovného osídlení určitého území populací druhu nebo opětovného vysazení v původním areálu druhu a chovu a pěstování nezbytných pro tyto účely, včetně umělého rozmnožování rostlin,
· v případě zvláště chráněných druhů ptáků pro odchyt, držení nebo jiné využívání ptáků v malém množství.
Souhlas se zřízením nebo zrušením účelových komunikací, stezek a pěšin (§ 63 odst. 1)
· výčet účelových komunikací, stezek a pěšin mimo zastavěné území u kterých dochází v souvislosti se záměrem k jejich zřízení nebo rušení,
· význam zřízení/rušení komunikací, stezek a pěšin z hlediska veřejného zájmu na zachování průchodnosti krajiny,
· přehledná mapa s vyznačením zřizovaných/rušených komunikací, stezek a pěšin.
Zákon o ochraně ZPF (334/1992 Sb.)
Souhlas o odnětím půdy ze ZPF (§ 9)
· dočasné odnětí půdy ze ZPF
· trvalé odnětí půdy ze ZPF
· účel zamýšleného odnětí,
· vyhodnocení předpokládaných důsledků navrhovaného řešení na zemědělský půdní fond v rozsahu § 11 – 14 vyhlášky č. 271/2019 Sb., o stanovení postupů k zajištění ochrany zemědělského půdního fondu,
· zdůvodnění, proč je navrhované řešení z hlediska ochrany ZPF, životního prostředí a ostatních zákonem chráněných veřejných zájmů nejvýhodnější,
· prokázání jiného veřejného zájmu výrazně převažujícího nad veřejným zájmem ochrany zemědělských půd I. a II. třídy ochrany, jsou-li dotčeny (pro odnětí půdy ze ZPF v nezastavěném území při společné aplikaci § 9 odst. 5 a § 4 odst. 3 zákona č. 334/1992 Sb.,
· údaje katastru nemovitostí o pozemcích, jichž se navrhované odnětí zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu týká, s vyznačením vlastnických, popřípadě uživatelských vztahů k dotčeným pozemkům, a dále výměry parcel nebo jejich částí a zákres navrhovaného odnětí v kopii katastrální mapy, popřípadě doplněné orientačním zákresem parcel z dřívější pozemkové evidence,
· vyjádření vlastníka zemědělské půdy, jejíž odnětí ze zemědělského půdního fondu se navrhuje, nebo jiné osoby, která je oprávněna tuto zemědělskou půdu užívat, nejedná-li se o žadatele, k navrhovanému odnětí nebo nejde-li o záměr, pro který je stanoven účel vyvlastnění zákonem, nebo nejde-li o záměr, pro který lze tuto zemědělskou půdu vyvlastnit,
· výpočet odvodů za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu včetně postupu výpočtu podle přílohy k tomuto zákonu a včetně vstupních údajů použitých pro výpočet, nejde-li o odnětí, při kterém se odvody nestanoví,
· plán rekultivace, má-li být půda po ukončení účelu odnětí vrácena do zemědělského půdního fondu nebo rekultivována zalesněním, zřízením vodní plochy či přírodě blízkou obnovou těžbou narušeného území,
· předběžnou bilanci skrývky kulturních vrstev půdy a návrh způsobu jejich hospodárného využití,
· vyhodnocení a návrh alternativ podle § 7 odst. 1 a 2,
· výsledky pedologického průzkumu,
· údaje o odvodnění a závlahách,
· údaje o protierozních opatřeních,
· zákres hranic bonitovaných půdně ekologických jednotek s vyznačením tříd ochrany,
· informaci, v jakém následném řízení podle zvláštního právního předpisu má být souhlas s odnětím zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu podkladem,
· plán vhodných opatření pro naplnění veřejného zájmu na zadržení vody v krajině.
Lesní zákon (289/1995 Sb.)
Souhlas s dělením lesních pozemků (§ 12 odst. 3)
· důvod dělení,
· vyjádření odborného lesního hospodáře/osoby pověřené touto funkcí,
· geometrický plán,
· doklad o vlastnictví pozemku, nejde-li ověřit z KN,
· souhlas spoluvlastníků pozemku(ů).
Souhlas s dotčením pozemků PUPFL (§ 14 odst. 2)
· důvod dotčení,
· zákres stavby na podkladu katastrální mapy.
Odnětí pozemků z PUPFL (§ 16)
· podrobné zdůvodnění požadavku s uvedením údajů o uvažovaném použití pozemků určených k plnění funkcí lesa,
· údaje o celkovém rozsahu pozemků určených k plnění funkcí lesa, jejichž zábor se předpokládá, podle způsobu záboru -- trvalé nebo dočasné odnětí, trvalé nebo dočasné omezení, u dočasných záborů jeho počátek a konec,
· údaje o dotčených pozemcích určených k plnění funkcí lesa podle katastru nemovitostí (obec, katastrální území, parcelní číslo, druh, výměra pozemku, údaje o vlastníku a nájemci pozemku),
· snímek katastrální mapy s grafickým znázorněním požadovaného záboru, popřípadě geometrický plán,
· údaje lesního hospodářského plánu nebo lesní hospodářské osnovy o lesních porostech na dotčených pozemcích, včetně jejich zařazení do hospodářských souborů a kategorií lesa,
· komplexní výpočet náhrad škod na lesních porostech a předpoklad zvýšených provozních nákladů,
· výpočet poplatku za odnětí,
· u dočasného záboru návrh plánu rekultivace, pokud je nezbytný,
· územní rozhodnutí nebo stanoviska dotčených orgánů státní správy v případě, že se územní rozhodnutí nevydává, popřípadě se slučuje územní a stavební řízení,
· vyjádření vlastníka a nájemce dotčených pozemků určených k plnění funkcí lesa,
· vyjádření odborného lesního hospodáře nebo právnické či fyzické osoby pověřené touto funkcí.
Zákon o posuzování vlivů na životní prostředí (100/2001 Sb.)
Závazné stanovisko k posouzení vlivů záměru na životní prostředí (§ 9a)
· dokumentace hodnocení vlivů na životní prostředí, zpracovaná autorizovanou osobou v rozsahu a s náležitostmi podle ust. § 8 a přílohy č. 4 zákona č. 100/2001 Sb.,
· mapové, obrazové a grafické přílohy,
· stanovisko orgánu ochrany přírody, pokud je vyžadováno podle § 45i odst. 1 ZOPK,
· referenční seznam použitých zdrojů,
· údaje o zpracovateli dokumentace,
· datum zpracování dokumentace.
Vodní zákon (254/2001 Sb.)
Souhlas ke stavbám a činnostem, k nimž není třeba povolení podle vodního zákona (§ 17 odst. 1)
· ke stavbám a zařízením na pozemcích, na nichž se nacházejí koryta vodních toků, nebo na pozemcích s takovými pozemky sousedících, pokud tyto stavby a zařízení ovlivní vodní poměry,
· ke zřizování dálkových potrubí a stavbám umožňujícím podzemní skladování látek v zemských dutinách, jakož i ke skladům, skládkám, popřípadě nádržím, pokud provoz uvedených staveb a skládek může významně ohrozit jakost povrchových nebo podzemních vod,
· ke stavbám, k těžbě nerostů nebo k terénním úpravám v záplavových územích, § 67 vodního zákona tím není dotčen,
· ke stavbám ve vzdálenosti do 15 m od vzdušné paty ochranné hráze vodního toku,
· ke stavbám v ochranných pásmech vodních zdrojů,
· k úložným místům pro nakládání s těžebním odpadem nebo k rozhodnutí o povinnosti shromažďovat a upravovat znečištěnou vodu a průsaky podle jiného právního předpisu,
· k vrtům pro využívání energetického potenciálu podzemních vod, z nichž se neodebírá nebo nečerpá podzemní voda,
· k ukládání oxidu uhličitého do přírodních horninových struktur podle jiného právního předpisu,
· ke geologickým pracím spojeným se zásahem do pozemku, jejichž cílem je následné využití průzkumného díla na stavbu k jímání podzemní vody nebo pro vrty pro využívání energetického potenciálu podzemních vod.
V případě záměru týkající se vodního toku:
· název vodního toku,
· ID vodního toku,
· situace širších vztahů místa zamýšlené stavby, zařízení nebo činnosti a jeho okolí, schematicky zakreslená do mapového podkladu zpravidla v měřítku 1:10 000 až 1:50 000,
· kopie katastrální mapy území, jehož se souhlas týká, s popisem a zakreslením místa stavby, zařízení nebo činnosti,
· dokumentace zamýšlené stavby, zařízení nebo činnosti, včetně odborného posouzení jejich vlivu na odtokové poměry, pokud mohou být dotčeny,
· stanovisko správce povodí k předkládanému záměru stavby, zařízení nebo činnosti, včetně ověření orientační polohy místa činnosti v souřadnicích X, Y určených v souřadnicovém systému Jednotné trigonometrické sítě katastrální s výjimkou staveb nebo činností podle § 17 odst. 1 písm. g) a i) vodního zákona pro potřeby jednotlivých osob (domácností),
· vyjádření příslušného správce vodního toku k předkládanému záměru stavby, zařízení nebo činnosti, jde-li o záměr související s tímto vodním tokem,
· vyjádření příslušného správce vodního toku k předkládanému záměru stavby, zařízení nebo činnosti, jde-li o záměr související s tímto vodním tokem,
· výčet a druh chráněných území a ochranných pásem stanovených podle zvláštních právních předpisů, pokud by mohly být činnostmi, stavbami nebo zařízeními dotčeny,
· projekt geologických prací podle zákona o geologických pracích v případě udělení souhlasu podle § 17 odst. 1 písm. i) vodního zákona, který vedle údajů uvedených v § 5 odst. 1 vyhlášky o projektování, provádění a vyhodnocování geologických prací, oznamování rizikových geofaktorů a o postupu při výpočtu zásob výhradních ložisek obsahuje i popis předpokládaných účinků projektovaných geologických prací na okolí.
Zákon o ochraně ovzduší (201/2012 Sb.)
Závazné stanovisko k povolení záměru obsahující vyjmenovaný stacionární zdroj (§ 11 odst. 2 písm. b)
· návrh kompenzačních opatření, je-li to relevantní - § 11 odst. 6,
· odborný posudek zpracovaný autorizovanou osobou podle § 32 odst. 1 písm. d) - § 11 odst.7 (z této povinnosti jsou v ustanovení stanoveny výjimky),
· rozptylová studie pro znečišťující látky, které mají stanoven imisní limit v bodech 1 až 3 přílohy č. 1 k tomuto zákonu, zpracovaná autorizovanou osobou podle § 32 odst. 1 písm. e) - § 11 odst. 8 (z této povinnosti jsou v ustanovení stanoveny výjimky),
· odůvodněné posouzení splnění následujících podmínek: a) jsou dostupná vhodná úložiště oxidu uhličitého, b) je technicky a ekonomicky proveditelná stavba přepravního zařízení a c) je technicky a ekonomicky proveditelné dodatečné vybavení zařízením pro zachytávání oxidu uhličitého - § 11 odst. 9.
Závazné stanovisko k povolení záměru dálnice a silnice I. třídy v zastavěném území či parkoviště s kapacitou nad 500 míst (§ 11 odst. 2 písm. d)
· návrh kompenzačních opatření, je-li to relevantní - § 11 odst. 6,
· rozptylová studie pro znečišťující látky, které mají stanoven imisní limit v bodech 1 až 3 přílohy č. 1 k tomuto zákonu, zpracovaná autorizovanou osobou podle § 32 odst. 1 písm. e) - § 11 odst. 8.
Zákon o odpadech (541/2020 Sb.)
Stanovisko k terénním úpravám a odstranění stavby (§ 146 odst. 3 písm. a)
TERÉNNÍ ÚPRAVY
· informace o přemisťovaných materiálech, zeminy vytěžené v rámci záměru a použité ve svém přirozeném stavu pro účely stavby – množství v m3,
· informace o matriálech vstupujících do záměru, množství a původ jednotlivých vedlejších produktů (výkopových zemin), které mají být využity,
· dokumentace stavby, ze které budou tyto vedlejší produkty (výkopové zeminy) pocházet,
· množství, popis a původ jednotlivých stavebních výrobků, které přestaly být odpadem a mají být použity,
· dokumentace dle § 83 vyhlášky 273/2021 Sb. o podrobnostech nakládání s odpady,
· množství, popis a původ jednotlivých odpadů, které mají být využity,
· odborný posudek hodnocení rizika ukládání odpadů na povrchu terénu podle § 6 odst. 6 věty první vyhlášky č. 273/2021 Sb. při využití odpadů v rámci záměru v množství přesahujícím 1000 tun,
· množství jednotlivých vedlejších produktů (výkopových zemin), které se nestaly odpadem a které mají být využity,
· dokumentace stavby/záměru, kde budou tyto vedlejší produkty (výkopové zeminy) použity,
· množství a popis odpadů získaných v rámci záměru.
ODSTRANĚNÍ STAVBY
· množství a popis jednotlivých stavebních výrobků, které se nestaly odpadem, získaných v rámci záměru,
· množství a popis jednotlivých odpadů získaných v rámci záměru.
Vyjádření ke zřízení zařízení určeného pro nakládání s odpady (§ 146 odst. 3 písm. c)
· označení a adresa provozovny, která je/bude zařízením určeným pro nakládání s odpady,
· vymezení činnosti podle katalogu činností, dle přílohy č. 2 zákona č. 541/2020 Sb.,
· název a popis technologického postupu nakládání s odpadem v zařízení,
· seznam druhů a kategorie odpadů dle Kategorie odpadů, vstupujících a vystupujících ze zařízení,
· popis výrobků vystupujících ze zařízení, jsou-li v zařízení vyráběny,
· popis přístupových tras k zařízení ve vztahu k jednotlivým druhům dopravy odpadů do stacionárního zařízení
· kapacitní údaje zařízení:
· roční celková kapacita,
· roční celková zpracovatelská kapacita,
· denní zpracovatelská kapacita.
· způsob soustřeďování odpadů v zařízení,
· návrh monitoringu vlivů provozu zařízení na okolní životní prostředí a zdraví lidí, odpovídající typu zařízení a druhu a kategorii odpadů.